Bikoro uses live art practices and digital photography story-telling to create living and performative archives contesting the nature of our cultures, histories and identity. She explains that her research is a decolonial time-machine reacting to sense-memory and political landscapes to create Human Monuments about spaces and peoples across all cultures to re-invent memorial post-colonial gestures towards freedom. These narratives are based on true stories and meander with visual fictions. Bikoro is a conceptual artist from the region of Woleu-Ntem in Gabon and is presently based in Berlin. The crossing of creative disciplines reframes her work in various formats within visual cultural discourses, continuously attempting relations with the context and site in which she is operating. She reframes the contextualisation of creative multi-disciplinarity through the process of collaboration with Theatre of the Oppressed (theatre of decolonisation from Brasil), and Squat Monuments, a developing theoretical practice by Bikoro on decolonising histories and literatures in public space as forms of resistance, protest and community archive. Some of her recent collaborators are with Berlin Tempelhöf Refugee Centre, ETEO Black Diaspora School, Manière Noire Gallery, Kuringa Theatre (Anastacia Laboratory & Theatre of the Oppressed), Savvy Contemporary, Gallerie Wedding, AfricAvenir, HAU Berlin & District Shöneberg.
Bikoro explora as práticas do performance e as possibilidades narrativas da fotografia digital para criar arquivos vivos e performativos que questionam a natureza das nossas culturas, histórias e identidades. A artista explica que a sua pesquisa é uma máquina do tempo descolonial que reage a paisagens sensoriais, da memória e políticas para criar Monumentos Humanos acerca de espaços e pessoas através de todas as culturas, para re-inventar gestos pós-coloniais em direcção à liberdade. Estas narrativas têm por base histórias reais que serpenteiam por entre ficções visuais.
Bikoro é uma artista conceptual oriunda da região de Woleu-Ntem no Gabão. Actualmente reside em Berlim. O cruzamento entre disciplinas criativas enquadra a sua obra em várias formatos no âmbito dos discursos da cultura visual, continuamente experimentando relações com o contexto e com o local. A artista re-enquadra a contextualização da multi-disciplinariedade criativa através dos processos de colaboração segundo a metodologia do Teatro do Oprimido (teatro da descolonização do Brasil) e com Squat Monuments, uma prática teórica criada Bikoro sobre histórias e literatura da descolonização em espaços públicos como forma de resistência, protesto e arquivo comunitário. Destacam-se as suas colaborações recentes com o Centro de Refugiados de Berlin Tempelhöf, ETEO Black Diaspora School, Manière Noire Gallery, Kuringa Theatre (Anastacia Laboratory & Theatre of the Oppressed), Savvy Contemporary, Gallerie Wedding, AfricAvenir, HAU Berlin & District Shöneberg.