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Letícia Ramos

UNIVERSAL HISTORY OF EARTHQUAKES

On November 1, 1755, on the of all the saints a great earthquake, following a fire and a tsunami, razed the city of Lisbon. In 1999 hundreds of people were evacuated from the coast of Algarve in anticipation of a possible huge wave. The first event branded the city with a new tradition. The second, however, inspired a collective illusion, a mirage created by the thermal and optical effect known as the Fata Morgana.

To research these events, other topics have arisen: simulation devices and medical equipment for earthquakes, photography techniques of registered and calculated movement, and holographs and mirages. From these topics, the artist is going to develop a series of experiments that will result in unedited works.

The project is financed by Bolsa de Artists of the Botin Foundation (Spain) in partnership with the HANGAR artistic residence (Lisbon) with finances from the Direcção-Geral das Artes– Portugese Government.

For more information, click here.

For more information on the artist, click here.

LETÍCIA RAMOS (Santo Antônio da Patrulha, Brazil,1976).

She lives and works in São Paulo, Brasil.

Her focus of artistic research is the creation of photography devices for the capture and reconstruction of movement, and her presentation materializes through video, photography, and installation mediums. With a special interest in science fiction, in her series like ERBF, Bitácora and Vostok, she develops complex geographic romances.  Chance and experiments with photography and artistic processes are present directions in her work. She has exhibited her work in artistic spaces like Tate Modern, Centro de Arte Pivô, Itaú Cultural, Centro Cultural São Paulo, Parque Lage, Museu Coleção Berardo, instituto Tomie Ohtake and CAPC— Musée d’art contemporain (Bordeaux) and Fundação Iberê Camargo. 

She is the winner of important awards, artistic residencies and artistic production grants like the Mark Ferréz Award, for the development of the project “Bitácora” (2011/2012). As a result of this research, she published the book of art “Cuaderno de Bitácora” and participated in The Arctic Circle (2011), a  sailboat headed towards the North Pole. Her photographic work produced during the expedition was the winner of the Brasil Fotografia Award for contemporary research (2012). In 2013, she participated in the program “Islan Sesssion” of the 9th Bienal of the Mercosul. In this same year, she developed the project VOSTOK, which consisted of a fictional trip to a prehistoric lake submerged in Antartica.

In 2014, she was considered for the Fotografia do Instituto Moreira Salles grant where she developed the investigation “MICROFILME” and was the winner of the international de fotagrafia Bes Photo prize. She received the Videoarte da Foundation Joaquin Nabuco Prize for the development of the unedited project GRÃO. Recently she received the the Fundación Botin grant for the Arts for her involvement in the project “Historia Universal de los Terremotos” (Universal History of Earthquakes) and is one of the finalists of the 2015 PIPA prize.

HISTÓRIA UNIVERSAL DOS TERRAMOTOS

Em 1 de Novembro de 1755 , no dia de todos os santos um grande sismo, seguido de incêndio e um tsunami, arrasou a cidade de Lisboa. Em 1999 no litoral do Algarve, centenas de pessoas são evacuadas da praia diante de uma possível onda gigante. O primeiro evento deixou marcas profundas em Lisboa dando origem a um novo traçado para a cidade. O segundo, entretanto, mais tarde se confirmaria com uma ilusão colectiva. Uma miragem gerada pelo efeito térmico e óptico conhecido como fata morgana.

A partir da investigação histórica destes fatos e de demais assuntos adjacentes que este tema pode gerar tais como: aparelhos de simulação e equipamentos de medição de sismo, técnicas fotográficas de registro e calculo do movimento, holografia e miragem a artista irá desenvolver uma série de experiências que resultarão em trabalhos inéditos.

O projeto  é financiado pela Bolsa de Artes da Fundación Botin (Espanha) em parceria com a residência artística Hangar (Lisboa), com financiamento da Direcção-Geral das Artes — Governo de Portugal.

Mais informação no blogue do projecto, aqui.

Mais informação sobre a artista, aqui.

LETÍCIA RAMOS (Santo Antônio da Patrulha, Brazil,1976).

Vive e trabalha em São Paulo, Brasil.

Seu foco de investigação artística é a criação de aparatos fotográficos próprios para a captação e reconstrução do movimento, e sua apresentação se materializa nos mediuns do vídeo, fotografia e instalação. Com especial interesse pela ciência da ficção, em suas séries como ERBF, Bitácora e Vostok, desenvolve complexos romances geográficos. O acaso, a experimentação com o fotográfico e o processo artistico são direções presentes no seu trabalho. Suas obras já foram expostas em espaços artísticos como Tate Modern, Centro de Arte Pivô, Itaú Cultural, Centro Cultural São Paulo, Parque Lage, Museu Coleção Berardo, Instituto Tomie Ohtake e CAPC- Musée d’art contemporain (Bordeaux) e Fundação Iberê Camargo. Foi ganhadora de importantes prêmios, residências artísticas e bolsas de produção artística, entre eles, o Prêmio Marc Ferréz para o desenvolvimento do projeto “Bitácora” (2011/2012). Como resultado desta pesquisa, publicou o livro de artista “Cuaderno de Bitácora” e participou da residência The Artic Circle (2011) a bordo de um veleiro rumo ao Pólo Norte. O trabalho fotográfico produzido durante a expedição foi vencedor do Prêmio Brasil Fotografia – pesquisas contemporâneas (2012). Em 2013 participou do programa “Islan Session“ da 9º Bienal do Mercosul. Neste mesmo ano, desenvolveu o projeto [VOSTOK] que consistiu numa viagem ficcional a um lago pré-histórico submerso na Antártida. O projeto resultou em uma publicação virtual, filme 35mm, livro e LP, e uma  performance inédita que será apresentada durante a próxima edição do Festival Videobrasil em 2015.   Em 2014, foi contemplada pela Bolsa de Fotografia do Instituto Moreira Salles onde desenvolveu a pesquisa “MICROFILME” e foi ganhadora do prêmio internacional de fotografia Bes Photo. Recebeu o Prêmio Videoarte da Fundação Joaquim Nabuco para o desenvolvimento do projeto inédito GRÃO. Recentemente recebeu a Bolsa de Artes da Fundación Botin (Espanha) para o desenvolvimento do projeto “Historia Universal de Los Terremotos“ e é uma das finalizadas do prêmio PIPA 2015. Proximamente tem exposições programadas Fundação Ibere Camargo e Nouveau Musée National de Monaco.