Délio Jasse (b. 1980, Luanda, Angola) currently lives and works in Milan.
In his photographic work, Jasse often interwaves found images with clues from past lives (found passport photos, family albums) to draw links between photography – particularly the concept of the “latent image” – and memory. Jasse is also known for experimenting with analogue photographic processes such as “Vand Dyke Brown”, as well as developing his own printing techniques. The analogic processes that Jasse uses confer to his works a monotype character, subverting the reproducibility of the photographic medium, through the direct intervention on unconventional supports, also the application of emulsion with gestural strokes or with chromatic notes.
Recent exhibitions include the group show Recent Histories: New Photography from Africa at the Walther Collection Project Space in New York, the official selection of the 12th Dakar Biennale (2016), the 56th Venice Biennale (Angolan Pavilion, 2015), Milan Expo (Angolan Pavilion, 2015), the Calouste Gulbenkian Foundation, Portugal (2013) and the Bamako Photography Encounters (2017 and 2011). He was one of the three short listed in the BES Photo Prize (2014) and won the Iwalewa Art Award in 2015.
Délio Jasse (Luanda, 1980) vive e trabalha em Milão. No seu trabalho fotográfico, Jasse junta images encontradas a traços de vidas passadas (passaportes encontrados, albuns de familia) para traçar ligaçoes entre a fotografia – nomeadamente o concepto da “imagem latente” – e a memória. Jasse é também conhecido por experimentar com os processos da fotografia analógica como o “Van Dyke Brown” assim como para desenvolver as suas próprias tecnicas de impressão. Os processos analógicos que Jasse utiliza conferem aos seus trabalhos um carácter monotipico, subvertendo a reproducibilidade do medium fotográfico, atraves da intervenção directa sobre suportes unconvencionais assim como a aplicação de emulsão con notas cromáticas. Exposiçoes recentes incluem a colectiva Recent Histories: New Photography from Africa at the Walther Collection Project Space em Nova Iorque, a seleçao oficial da Bienal de Dakar em 2016, Milan Expo (Pavilhão de Angola, 2015), a Fundação Calouste Gulbenkian (2013) e os Encontros Fotograficos de Bamako (2017 e 2011). Em 2014 foi um dos três finalistas do prémio BES Photo e em 2015 foi seleccionado para a rapresentação oficial angolana na 56° Bienal de Veneza, em Itália.