Skip to content Skip to footer

Adolfo Bimer

Adolfo Bimer (Santiago, 1985). BFA Visual Arts Universidad de Chile (2011) and Art History studies at Utrecht Universiteit (2007). Since 2014, is Co-director of the Chilean artistic organization Sagrada Mercancía, working in an independent space in downtown Santiago, focused on promoting new practices on contemporary art production and discussion, developing several projects, mainly in Chile and Latin America.

His practice indagates on how medical image production systems represent the human body and how this data influences the social understanding of ourselves.

Medical archive typologies such as microscopy, X rays, scans and anatomical drawing, coincide with materic accidents that occur during studio experimentation. The generated information through these technologies is distorted for the production of paintings, photographs, sculptures and objects, configuring a visual language able to inspect the clinic notion of disease that we as individuals endure. His work turns samples into image, data and an object at the same time.

Adolfo Bimer (Santiago, 1985). BFA Artes Visuais Universidade do Chile (2011) e História da Arte na Utrecht Universiteit (2007). Desde 2014, é co-director da organização artística chilena Sagrada Mercancía, que trabalha num espaço independente no centro de Santiago, focado em promover novas práticas de produção e discussão da arte contemporânea, desenvolvendo vários projectos, principalmente no Chile e na América Latina.

A sua prática indaga sobre como os sistemas de produção de imagens médicas representam o corpo humano e como esses dados influenciam a compreensão social de nós mesmos.

Tipologias de arquivos médicos, como microscopia, raios X, varreduras e desenhos anatómicos, coincidem com os acidentes materiais que ocorrem durante a experimentação no estúdio. A informação gerada através destas tecnologias é distorcida para a produção de pinturas, fotografias, esculturas e objectos, configurando uma linguagem visual capaz de inspeccionar a noção clínica de doença que nós, como indivíduos, suportamos. O seu trabalho transforma amostras em imagem, dados e um objeto ao mesmo tempo.