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Cuaderno de ejercicios

Exhibition: Cuaderno de ejercicios
Artist: Luis Camnitzer
Curator: Bruno Leitão
Opening: Friday, 13 September, 7pm

Dates: 13 September to 2 November
Schedules: Wednesday to Saturday | 3pm to 7pm

Mini-Hangar | Participation Program
14, 21, 28 September, 12.19 and 26 October 2019
3pm – 5pm
6 years – 14 years
14 years – 25 years
€6 general public, €4 Hangar friends or members
Subject to registration, children/families

“Knowledge is power, and power is not always distributed democratically or ethically. If the equitable distribution of power can be done by art, in this case it becomes a balancing tool in the distribution of power.
Hangar is proud to present the first exhibition of Uruguayan artist Luis Camnitzer in Portugal.
“Cuaderno de ejercicios” is a project in which the public is invited to participate, to opine, to intervene critically not only in a recommendation book, but instead in the artist’s own installation. During the exhibition, a series of participatory service activities will activate the space as a place for reflection on the possibilities of art and language as tools of possibilities for creating new orders, but also as a means to critically question the foundation of the structures that govern our daily life.
Luis Camnitzer is an artist, thinker and educator whose enormous influence has been felt among artists, theorists and curators. The impact of his work is only matched by the importance of his writings in the context of Conceptual Art.
Born in 1937 in Germany, he emigrated to Uruguay at 14 months of age and has lived in New York since 1964. Emeritus Professor at New York State University was also a curator for emerging artists at the Drawing Center between 1999 and 2006. As a curator, it stands out the exhibition “Global Conceptualism: Points of Origin 1950s-1980s” organized by the Queens Museum or Art in together with Jane Farren and Rachel Weiss – an exhibition that aimed to tell a more inclusive and counter-hegemonic story of the birth and development of conceptualism throughout the globe. Among his numerous publications, he highlights “Conceptualism in Latin American Art: Dialectics of Liberation” by the University of Texas Press in 2007, where he demonstrates the political scope of the contribution of conceptualist art from Latin America while questioning the separation between art and politics, using the extreme example of including the guerrilla actions of the Tupamaro group in Uruguay within its proto-conceptualist model.”

Bruno Leitão

Exposição: Cuaderno de ejercicios
Artista: Luis Camnitzer
Curadoria: Bruno Leitão
Inauguração: Sexta-feira, 13 de Setembro, 19h

Datas: 13 de Setembro a 2 de Novembro
Horários: Quarta-feira a sábado | 15h às 19h

Mini-Hangar | Programa de Participação
14, 21, 28 de Setembro, 12,19 e 26 de Outubro 2019
15:00 — 17:00
6 anos – 14 anos
14 anos – 25 anos
6€ público em geral, 4€ amigos ou sócios do Hangar
Sujeito a inscrição, crianças/ famílias

“Conhecimento é poder, e o poder nem sempre é distribuído de forma democrática, ou ética. Se a distribuição equitativa do poder pode ser feita pela arte, neste caso, esta torna-se numa ferramenta de equilíbrio na distribuição de poder.
O Hangar orgulha-se de apresentar a primeira exposição do artista uruguaio Luis Camnitzer em Portugal.
“Cuaderno de ejercicios” é um projecto no qual o público é convidado a participar, a opinar, a intervir criticamente não apenas num livro de recomendações, mas em vez disso na própria instalação do artista. Durante a exposição uma série de actividades do serviço participativo vão activar o espaço como local de reflexão sobre as possibilidades da arte e da linguagem como ferramentas de possibilidades criadoras de novas ordens, mas também como meios para questionar criticamente o fundamento das estruturas que governam o nosso dia-a-dia.
Luis Camnitzer é um artista, pensador e educador cuja enorme influência se tem vindo a fazer sentir entre artistas, teóricos e curadores. O impacto de sua obra é apenas igualado pela importância dos seus escritos no contexto da Arte Conceptual.
Nascido em 1937 na Alemanha emigrou para o Uruguai aos 14 meses e vive em Nova Iorque desde 1964. Professor Emérito da Universidade do Estado de Nova Iorque foi também curador para artistas emergentes no Drawing Center entre 1999 e 2006. Como curador destaca-se a exposição “Global Conceptualismo: Points of Origin 1950s-1980s” organizada pelo Queens Museum or Art em 1999 em conjunto com Jane Farren e Rachel Weiss – exposição que teve como objectivo contar uma história mais inclusiva e contra-hegemonia do nascimento e desenvolvimento do conceptualismo em todo o globo. De entre as suas inúmeras publicações destaca-se “Conceptualismo in Latin American Art: Dialectics of Liberation” pela University of Texas Press in 2007, onde demonstra o alcance político do contributo da arte conceptualista de América Latina enquanto questiona a separação entre arte e política indo ao exemplo extremo de incluir as ações de guerrilha do grupo Tupamaro no Uruguai dentro do seu modelo proto-conceptualista.”

Bruno Leitão