Reimagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema
Module II

Reimagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema (Module II)

Rodagem Catembe. © Faria de Almeida

Info

Title

Reimagine the Empire. (Anti-)Colonial Projections in Cinema – Module II

Artist/Educator

Maria do Carmo Piçarra

Location

Zoom

Target Audience

Interested in the use of cinema by the Portuguese dictatorial regime and by the liberation movements and in the critical analysis of filmic representations and counter-representations relating to the former colonies and their inhabitants.

Limit Participants

12 participants

Start Date

November 6th, 2021

Duration

November 6th, 7th and 8th

Time

November 6th – 11 am to 2 pm (Lisbon)
November 7th and 8th – 6:30 pm to 9:30 pm (Lisbon)

Subscription deadline

October 24th

Price

One Module – 75€

About

Following the free course “Re-imagining the empire. (Anti-)colonial projections in cinema” I, this second free course will deepen the uses of cinema by different political movements during the African liberation struggles and will focus on the cases of Goa, Macau and Timor. It will also analyze the emergence of national cinema projects in Mozambique, Angola and Guinea-Bissau and will deepen the contributions of some authors. It will give an overview of current cinematographies in Portuguese-speaking African countries, also particularizing the oriental cases.

• Class 1 – Film internationalism, political and activist films in and about the (former) Portuguese colonies. African cases.

• Class 2 – Lesson 2 – Continuation. Film internationalism, political and militant films in and about the (former) Portuguese colonies. Asian cases.

• Class 3 – The projection of Portuguese-speaking nations. National film and television projects to rescue the new African nations of the “Hemisphere of the Observed”.

Maria do Carmo Piçarra is a researcher at ICNOVA-FCSH and a professor at the Universidade Autónoma de Lisboa. With a doctorate, a master’s degree and a degree in Communication Sciences, she developed the post-doctoral research “‘ Cinema Império ’. Portugal, France and England, representations of the empire in cinema” (2013-2018), having, in this context, been a guest researcher at the CFAC-University of Reading. She is a film programmer and was deputy chairman of the Institute of Cinema, Audiovisual and Multimedia (1998-1999).

She has published, among other books and articles, Azuis Ultramarinos. Colonial advertising and censorship in the cinema of the Estado Novo” (2015), and coordinated, with Jorge António, the trilogy Angola, the birth of a nation (2013, 2014, 2015) and, with Teresa Castro, (Re)Imagining African Independence. Film, Visual Arts and the Fall of the Portuguese Empire (2017). She has just published the chapter “Resistance and political awareness through the poetic gaze of Sarah Maldoror” in the book Contemporary lusophone African film (Paulo de Medeiros and Livia Apa, 2020). It animates Aleph – Network for Action and Critical Investigation of Colonial Image.

Informações

Título

Re-imaginar o Império. Projecções (Anti-)Coloniais no Cinema – Módulo II

Artista/Educador

Maria do Carmo Piçarra

Local

Zoom

Idioma

Português

Público-alvo

Interessados no uso do cinema pelo regime ditatorial português e pelos movimentos de libertação e na análise crítica das representações e contra-representações fílmicas relativas às ex-colónias e seus habitantes.

Limite de participants

20 participantes

Início

6 de Novembro, 2021

Duração

6, 7 e 8 de Novembro

Horário

6 de Novembro das 11h às 14h (Lisboa)

7 e 8 de Novembro das 18h30 às 21h30 (Lisboa)

Prazo de inscrição

24 de Outubro

Preço

Um Módulo – 75€

Sobre

Na sequência do curso livre “Re-imaginar o império. Projecções (anti-)coloniais no cinema” I, este segundo curso livre aprofundará os usos do cinema pelos diferentes movimentos políticos, durante as lutas de libertação africana e particularizará os casos de Goa, Macau e Timor. Analisará ainda a emergência de projectos de cinema nacional em Moçambique, Angola e Guiné-Bissau e aprofundará os contributos de alguns autores. Fará uma panorâmica sobre as cinematografias actuais nos países africanos de língua portuguesa particularizando também os casos orientais.

• Aula 1 – Internacionalismo cinematográfico, filmes políticos e militantes nas e sobre as (ex-)colónias portuguesas. Os casos africanos.

• Aula 2 – Aula 2 – Continuação. Internacionalismo cinematográfico, filmes políticos e militantes nas e sobre as (ex-)colónias portuguesas. Os casos asiáticos.

• Aula 3 – A projecção das nações de língua portuguesa. Projectos de cinema e televisão nacionais para resgatar as novas nações africanas do “Hemisfério dos observados”.

Maria do Carmo Piçarra é investigadora integrada no ICNOVA-FCSH e professora na Universidade Autónoma de Lisboa. Doutorada, mestre e licenciada em Ciências da Comunicação, desenvolveu a investigação pós-doutoral “‘Cinema Império’. Portugal, França e Inglaterra, representações do império no cinema” (2013-2018), tendo, nesse âmbito, sido investigadora convidada do CFAC-University of Reading. É programadora de cinema e foi adjunta da presidência do Instituto de Cinema, Audiovisual e Multimédia (1998-1999).

Publicou, entre outros livros e artigos, Azuis ultramarinos. Propaganda colonial e censura no cinema do Estado Novo” (2015), e coordenou, com Jorge António, a trilogia Angola, o nascimento de uma nação (2013, 2014, 2015) e, com Teresa Castro, (Re)Imagining African Independence. Film, Visual Arts and the Fall of the Portuguese Empire (2017). Acaba de publicar o capítulo “Resistance and political awareness through the poetic gaze of Sarah Maldoror” no livro Contemporary lusophone African film (Paulo de Medeiros e Livia Apa, 2020). Dinamiza a Aleph – Rede de Acção e Investigação Crítica da Imagem Colonial.