Back

K’aflikana

K’aflikana

G FEMA, Cristina Roldão

2024

We don’t know if in addition to the starchy soirées of classical music Ké-Aflikana women (1929) – Georgina Ribas, Maria Nazareth Ascenso and Maria d’Alva Teixeira – liked to dance the Charleston or Black rhythms of what would come to the be the fado. Zealous of “respectability”, Black excellence would want them as similar as possible to the middle-class white women: submissive, caregivers and hostesses. At most, benefactors, saviours and interpreters of their people. Without confusion, these blacks are neither servants nor “indigenous”, they are proof that “we are capable”.

Really? Like, “on friday I go black”?

Não sabemos se as mulheres do Ké-Aflikana (1929) – Georgina Ribas, Maria Nazareth Ascenso e a Maria d’Alva Teixeira –, para além dos saraus empertigados de música clássica, gostavam de dançar o charleston ou os ritmos negros do que viria a ser o fado. Zelosa da “respeitabilidade”, a black excellence querê-las-ia tão parecidas quanto possível com as mulheres brancas de classe média: submissas, cuidadoras e anfitriãs. Quando muito beneméritas, salvadoras e intérpretes do seu povo. Sem confusões, estas negras não são serviçais, nem “indígenas”, elas são a prova de que “somos capazes”.

Really? Tipo, “on friday I go black”?

November 3rd 2024 – 4 pm

G Fema, alter ego conquered by Ana Maria Semedo, which in Cape Verdean Creole means Warrior Woman, announcing what she came for. Sweet and fierce MC from Zona M/Chelas, G Fema has been a creative voice and force in the street rap made in Portugal, rhyming in Badiu Creole. Her rap is an emancipatory expression force – which has earned her a position of respect. Her lyrics, voice, and presence; the fact that she is one of the few women to sign up for the scene; her intuition and determination give her a charisma that few could be indifferent to. Writer of engaging rhythmic lyrics with an unmistakable tone, she addresses, among others, the themes of female empowerment: what it is to be a woman, a mother, and a black Portuguese, directly from Chelas/Zona M to the world. Rap and Creole Rap are a path of resistance and a way of existence. Even more, being a woman. And G Fema has trodden this path valiantly. 2022 will be a key year for her with the release of an EP and singles made with strong collaborations and a presentation at the Rock in Rio Lisbon Festival. All of which will add to her position as the prominent figurehead of the increasingly hard to contain emerging urban sounds of Lisbon’s peripheries.

Cristina Roldão is a sociologist, researcher at Iscte – Instituto Universitário de Lisboa, and professor at the Setúbal School of Education (ESE/IPS) where, since 2019, she has co-coordinated the ESE/IPS Roadmap for Anti-Racist Education. She has actively participated in the academic and public debate on racism and blackness in Portuguese society, among others as a columnist for the newspaper Público (2022-2024).

She was a member of the organizing committee of the 7th Afroeuropeans Conference (Lisbon, 2019) and of the scientific committee of the 8th Afroeuropeans Conference (Brussels, 2022). She is a member of the Steering Committee of the Center for Black European Studies and the Atlantic (CBESA, Carnegie Mellon University, 2023) and the Advisory Board of HANGAR – Centro de Investigação Artística. Cristina Roldão was a member of the Working Groups on the National Plan to Combat Racism (2021/22) and on the Collection of Ethnic-Racial Data in the 2021 Census (2018/19) in Portugal. She is co-editor of the publication commemorating the 110th anniversary of the newspaper “O Negro” (Lisbon, 2021) and co-author of the book Tribuna Negra: Origins of the Black Movement in Portugal (1911-1933).

G Fema, alter ego conquistado por Ana Maria Semedo, que em crioulo cabo-verdiano significa Mulher Guerreira, anuncia ao que veio. Doce e feroz MC da Zona M/Chelas, G Fema tem sido uma voz criativa e uma força no rap de rua feito em Portugal, rimando em crioulo badiu. O seu rap é uma força de expressão emancipatória – que lhe granjeou uma posição de respeito. As suas letras, voz e presença; o facto de ser uma das poucas mulheres a inscrever-se na cena; a sua intuição e determinação dão-lhe um carisma ao qual poucos ficam indiferentes. Autora de letras rítmicas cativantes com um tom inconfundível, aborda, entre outros, temas como o empoderamento feminino: o que é ser mulher, mãe e negra portuguesa, diretamente de Chelas/Zona M para o mundo. O rap e o rap crioulo são um caminho de resistência e uma forma de existência. Ainda mais, sendo mulher. E G Fema tem trilhado esse caminho com valentia. 2022 será um ano-chave para ela, com o lançamento de um EP e singles com fortes colaborações e uma apresentação no Festival Rock in Rio Lisboa. Tudo isto acrescentará à sua posição como figura de destaque nos sons urbanos emergentes e cada vez mais difíceis de conter nas periferias de Lisboa.

Cristina Roldão é socióloga, investigadora do Iscte – Instituto Universitário de Lisboa e docente da Escola Superior de Educação de Setúbal (ESE/IPS) onde, desde 2019, co-coordena o Roteiro para uma Educação Antirracista da ESE/IPS. Tem participado ativamente no debate académico e público sobre o racismo e a negritude na sociedade portuguesa, entre outros enquanto cronista do jornal Público (2022-2024).

Foi membro da comissão organizadora da 7ª Conferência Afroeuropeans (Lisboa, 2019) e da comissão científica da 8ª Conferência Afroeuropeans (Bruxelas, 2022). É parte do Steering Committee do Center for Black European Studies and the Atlantic (CBESA, Carnegie Mellon University, 2023) e do Advisory Board do HANGAR – Centro de Investigação Artística. Cristina Roldão foi membro dos Grupos de Trabalho sobre o Plano Nacional de Combate ao Racismo (2021/22) e sobre a Recolha de Dados Étnico-raciais nos Censos 2021 (2018/19). É co-editora da publicação comemorativa dos 110 anos do jornal “O Negro” (Lisboa, 2021) e co-autora do livro Tribuna Negra: Origens do Movimento Negro em Portugal (1911-1933).