Eu mesma, eu própria

Eu mesma, eu própria

Zia Soares

2024

She came to us covered with insults by the biased door that is the book A Preta Fernanda: Recordações d’uma colonial (1912), which tells us more about the white society of the late 19th century Lisbon than about who was Andresa do Nascimento de Pina, or would it be Andresa de Pina do Nascimento?, aka Fernanda do Vale. Some say it’s an autobiography, but no, it’s not. It isa racist and macho satire about a woman who strayed disproportionately from the mold. Certainly Andresa, or Fernanda, will have tried to disapprove of that monstrous portrait publicly, and certainly she will have been gagged. And, again, once again, Carla Fernandes’ spivakian question, “Can thesubaltern remember?”

The answer:

• Yes, she can.

Ela chegou-nos coberta de insultos pela porta enviesada que é o livro “A Preta Fernanda: Recordações d’uma colonial” (1912), que nos diz mais sobre a sociedade branca lisboeta do final do séc. XIX do que sobre quem foi Andresa do Nascimento de Pina, ou seria Andresa de Pina do Nascimento?, aka Fernanda do Vale. Há quem diga que é uma autobiografia, mas não, não é. É, sim, uma sátira racista e machista sobre uma mulher que escapava desmesuradamente ao formatado. Certamente que Andresa, ou Fernanda, terá tentado desaprovar publicamente aquele retrato monstruoso, e certamente terá sido amordaçada. E, outra vez, mais uma vez, a pergunta spivakiana de Carla Fernandes: “Pode a subalternizada recordar”?

A resposta:

Pode.

October 13th 2024 – 4 pm

Zia Soares is a theatre director and actress. In her work, which is developed between Africa and Europe, she obsessively experiments with the construction of new dramaturgies rooted in the poetics of divergent oralities and (in)corporalities, where the verb is a manifestation of images – images that incarnate, that neither imitate nor reproduce, instead they act.

Of her most recent stagings, stand out The Laughter of the Scavengers, authored by her, and co-produced by Teatro GRIOT and Culturgest, which was distinguished as ´Best Show 2021/22´ within the scope of the Premio Internazionale Teresa Pamodoro (Milan, Italy); FANUN RUIN, authored by her, co-produced by Calouste Gulbenkian Foundation and Sowing_arts; and Pearl without a Girl, directed by Zia Soares, text by Djaimilia Pereira de Almeida, co-produced by Sowing_arts, Teatro Nacional D. Maria II and apap – FEMINIST FUTURES.

Zia Soares é encenadora e actriz. No seu trabalho, que se desenvolve entre a África e a Europa, experimenta obsessivamente a construção de dramaturgias novas enraizadas em poéticas de oralidades e (in)corporalidades divergentes, onde o verbo é manifestação de imagens — imagens que encarnam, que não imitam nem reproduzem, mas que actuam.

Das suas mais recentes encenações destacam-se O riso dos necrófagos, de sua autoria, co-produção Teatro GRIOT, Culturgest, distinguido como ´Melhor Espectáculo 2021/2022´ no âmbito do Premio Internazionale Teresa Pamodoro (Milão, Itália); FANUN RUIN, de sua autoria, co-produção Fundação Calouste Gulbenkian, Sowing_arts; Pérola sem rapariga, encenação e direção de Zia Soares, texto de Djaimilia Pereira de Almeida, coprodução Sowing_arts, Teatro Nacional D. Maria, apap – FEMINIST FUTURES.