Skip to content Skip to footer

Catriona Whiteford

Catriona Whiteford (b.1985) lives and works in London and received her B.A. Honours Fine Art and Master of Fine Art from Duncan of Jordanstone College of Art and Design, Scotland. She is an artist, curator, writer and educator and exhibits internationally.

Working across disciplines in sculpture, photography, installation, audio and writing she is interested in how the dichotomy of works at the intersection between image, installation and sound establish multiple narratives. By creating structures reminiscent of active conflicts through notions of comfort and discomfort, her work attempts to suggest moments of vacancy, relief, absence, presence and the contortion of objects from their original intentions.
Her interests lie in the potential for transformation within objects, residue of thought, traces, temporality and emergence within material through some form of extraction.

Whiteford’s sculptural and written works often give reference to reflective materials that motivate or depend on visual attention from a viewer. She is interested in the subtext of duplicity and the idea that reflective substances manifest absence in the very moment that they beckon attraction.
The introduction of audio installation in her work provides an interplay between matter and language and allows for a form of avulsion in the transformation of language into something universal, that of a musical composition.

Notable exhibitions, grants and creative partnerships include Mark Devereux Projects DIALOGUES (2021), A-n Artists Bursary (2019), solo exhibition Tumult, 11 Avenue Studios, London (2019), Zaratan Arte Contemporañea AIR (2019), ArtWorks Project Space, Barbican Arts Group Trust (2018).

Catriona Whiteford (b.1985) vive e trabalha em Londres e recebeu o seu B.A. Honours Fine Art e Master of Fine Art do Duncan of Jordanstone College of Art and Design, Escócia. Ela é artista, curadora, escritora e educadora e expõe internacionalmente.

Trabalhando entre disciplinas em escultura, fotografia, instalação, áudio e escrita está interessada em como a dicotomia das obras na intersecção entre imagem, instalação e som estabelece múltiplas narrativas. Ao criar estruturas que lembram conflitos activos através de noções de conforto e desconforto, a sua obra tenta sugerir momentos de vazio, alívio, ausência, presença e contorção de objectos a partir das suas intenções originais.

Os seus interesses residem no potencial de transformação dentro dos objectos, resíduo de pensamento, traços, temporalidade e emergência dentro do material através de alguma forma de extracção.

As obras escultóricas e escritas de Whiteford dão frequentemente referência a materiais reflectores que motivam ou dependem da atenção visual de um espectador. Ela está interessada no subtexto da duplicidade e na ideia de que as substâncias reflectoras manifestam ausência no preciso momento em que acenam para a atracção.

A introdução da instalação áudio no seu trabalho proporciona uma interacção entre matéria e linguagem e permite uma forma de avulsão na transformação da linguagem em algo universal, o de uma composição musical.

Exposições notáveis, bolsas e parcerias criativas incluem Mark Devereux Projects DIALOGUES (2021), A-n Artists Bursary (2019), exposição individual Tumult, 11 Avenue Studios, Londres (2019), Zaratan Arte Contemporañea AIR (2019), ArtWorks Project Space, Barbican Arts Group Trust (2018).